Miks meeldis inimestele Flappy Bird?

Tõenäoliselt teab enamik inimesi, kes igapäevaselt uudiseid jälgib,  nutitelefonidele ja tahvelarvutidele mõeldud mängu Flappy Bird. Kontseptsioon on lihtne:  tegelaseks on lind, mängija vajutab ekraanile, et tegelane liiguks ülesse, kui ei vajuta, langeb ta alla. Lennates vastu torusid või kukkudes maha, mängija kaotab. Iga läbitud obstaakli eest saab punkte.

Mängu laeti alla enam kui viiel miljonil korral. Tõsi, originaal varianti mängust enam mängida ei saa, sest autor võttis selle maha, kuid juba on rakendusest loodud mitukümmend koopiat. Kuidas tekitas nii lihtsa süžeega mäng üleöö kõmu?

  • Mäng oli tasuta. Rakendust said alla laadida kõik ning seda ilma igasuguse kuluta.  See-eest teenis autor siiski kopsaka summa tänu reklaamidele, mida mängusiseselt kaustajatele näidati.
  • Mäng tekitas inimestes hasartsust. Saades skooriks 9 või 19, tekib ikka tahtmine saada 1 punkt juurde, et oleks ilus ümmargune number, kuid iga uus saavutus on sammu võrra lähemale järgmisele kümnendile ning nii inimene jätkabki mängimist kuni väsib. Järgmisel korral alustab näiteks 33-st ning üritab jõuda 40-ni ja nii edasi.
  • See on lihtne viis sõpradega võistlemiseks. Miks mitte olla klassis või büroos suurima punktisummaga mängija?

Tegelikult on tegemist lihtsamas vormis hasartmänguga. Inimese keha ja vaim on loodud saavutusteks. Millegi saavutamisel eraldab meie aju erinevaid ühendeid ning konkreetse näitena dopamiini. Antud aine annab meile motivatsiooni ning tekitab mõnutunnet. Selleks et sama tunnet jälle kogeda, üritamegi mida uuesti ja uuesti paremini teha ehk saavutada.

  1. Mängisime Flappy Birdi ning saavutasime hea skoori
  2. Keha eraldab dopamiini ning me tunneme end hästi
  3. Ületades enda varasema skoori, tunneme jälle dopamiini mõju
  4. Järelikult parandades iga kord skoori, tunneme end hästi

Seega otsib inimesi võimalusi, kuidas end uuesti ja uuesti hästi tunda. Kuidas aga puutub tegemisse trots ja viha, kui me varasemat skoori ei ületa? See pole selleks, et mängimise lõpetaksime, vaid üritaksime veelgi süvenenumalt punktisummat parandada ning see ei kehti ainult konkreetse mängu puhul, vaid peaaegu kõikides meelelahutus valdkondades.

 

 

Kirjutanud

Hendrik Tammekivi

Noor ja aktiivne arvutihuviline.